Re: Logfillæsning

Hej

Det jeg normalt gør er at lade logfiler være logfiler ;-)

Jeg er dog jævnligt (ca. 2-3 gange om dagen) inde og checke mine logfiler for
at se om der er noget der ser underligt ud.

Da jeg synes at det var noget besværligt at tail'e mine logfiler hver gang jeg
skulle kigge i dem har jeg lavet et lille phpscript som gør det for mig. Alt
jeg så behøver at gøre er at gå ind på min webserver og så får jeg outputtet
der.

Det PHP script jeg har er som følger:

<HTML>
 <BODY>
  <PRE>
   <H1>Uptime</H1>
   <?php print `uptime`; ?>

   <H1>Memory info</H1>
   <?php print `free`; ?>

   <H1>Disk info</H1>
   <?php print `df -h`; ?>

   <H1>Online users</H1>
   <?php print `who -Hil`; ?>

   <H1>Net status</H1>
   <?php print `ifconfig eth0`; ?>
   <H1>Running processes</H1>
   <?php print `ps --cols 1000 xa`; ?>

   <H1>Logfile: messages</H1>
<?php print `tail -n 100 /var/log/messages`; ?>

   <H1>Logfile: secure</H1>
<?php print `tail -n 100 /var/log/secure`; ?>

   <H1>Logfile: access_log</H1>
<?php print `tail -n 100 /var/log/httpd/access_log`; ?>
  </PRE>
 </BODY>
</HTML>

Dette er oftest nok for mig, der er dog det lille problem med når der bliver
problemer med en server (hvorfor sker det altid om natten?)
Så plejer jeg at tage fat i logfilerne og grep'e mig igennem for ikke at
skulle læse hele filen.

Håber at det muligvis kan hjælpe dig, jeg ved at det ikke helt er den løsning
du søgte efter, men det er muligvis et alternativ.

Mvh.
 Jimmy Dansbo

--
MCSE:
 Minesweeper Consultant and Solitaire Expert.