Re: variabler i crontab

On Wed, 08 Jan 2003 17:03:31 +0100
Jon Svejgaard <jon@xxxxxx> wrote:

> Der er noget pivegalt i crons måde at fungere på og/eller Jeres
> forventninger til det og/eller brugen af det.
>
> Min cron fungerer efter det klassiske UNIX-princip med én crontab pr.
> bruger, i denne crontab kan der stå one-liners, og her bruger jeg
> `kommando` i flæng med det forventede resultat.

cron kan både bruge en pr. bruger, og bruge /etc/crontab (hvor man så
angiver brugeren før kommandoen på linien) og ligeledes alle filer i
/etc/cron.d/).

> Jeg har dog godt nok den mistanke at denne cron er en af de
> "forbedrede" varianter, som ikke følger den traditionelle UNIX
> standard for hvordan cronf funegerer.

Det er vcron-3.0.1 (Vixie Cron). Det er da svjv standarden i de fleste
systemer (ihvertfald RedHat).

> Klaus K's klagesang

årh.. det synes jeg er et hårdt ordvald :(

jvf. det hjernemadsen også sagde - `kommando` bliver ikke "expanded" :)

> Lad os se de involverede filer i deres helhed. Og lige høre hvilken
> Linux-distribution/cron-variant, du bruger, Klaus!

Det er bare én fil i /etc/cron.d/ som indeholder:
<<
# load date from yesterday - as logfile contents is from before now :-)
DATE=`/bin/date -d yesterday +%Y%m%d`

15 1 * * * root /usr/bin/webalizer -c /etc/apache/conf/webalizer-$1.conf
/var/log/apache/$1-access_log-$DATE.gz

--
Regards,
Klavs Klavsen

--------------| This mail has been sent to you by: |------------
              Klavs Klavsen - Open Source Consultant
            klavs@xxxxxxxxxxx - http://www.EnableIT.dk

    Get PGP key from www.keyserver.net - Key ID: 0x586D5BCA
Fingerprint = 2873 188C 968E 600D D8F8  B8DA 3D3A 0B79 7E06 3C62
Open Source Software - Sometimes you get more than you paid for.