Grabbe fra TV-kort med mencoder

Heysa...

Jeg har just anskaffet mig en AMD 2100+, og tænkte at den da måtte kunne klare at grabbe fra mit tv-kort og komprimere samtidig. Det kunne den gamle nemlig ikke. Men nææ, nej.

På den gamle Athlon 600 kunne jeg skrive følgende:

mencoder -tv on:driver=v4l:chanlist=europe-west:channel=68:width=320:height=240
 -ovc copy -o tvgrab.avi -oac copy

...selvfølgelig på én linie. Det gik fint, og så nogenlunde ud trods den latterligt lave opløsning og kunne så komprimeres bagefter.

Hvis jeg skriver ovenstående på min nye computer får jeg en fil, der tilsyneladende mangler ½-delen af frame'erne. Den grabber også kun med ca. 12 fps. Hvis jeg bruger optionen -fps 25, gør den det stadig. Hvis jeg skriver -fps 4, grabber den med 2...!

Jeg havde håbet på at få noget i retning af nedenstående til at virke, men det er samme resultat.

mencoder -tv on:driver=v4l:chanlist=europe-west:channel=68:width=640:height=480 -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vpass=1:vbitrate=918 -o tvgrab.avi -oac mp3lame

Det ser altså ud til at det er ligegyldigt om den komprimerer eller ej.
Hvad gør jeg galt.

/Esben

PS: SuSE 8.0, MPlayer-0.90rc2