Re: resolve internet adresser fra masquerade client

Henrik Størner wrote:

  > Det var sandelig en ældre model ! Og kernen må du have lavet selv ?
  > 2.4 kerner var da vist ikke default på Red Hat 7.1.

Jeg fik RH7.1 skiverne ved et besøg på min gamle arbejdsplads for et
godt stykke tid siden. Her bruges linux i et vist omfang, så måske er
denne version med opdateret kerne.

  > Mystisk. Default policy er "ACCEPT" ... d.v.s. du tillader al
  > indgående trafik ? Ikke nogen særlig sikker opsætning, hvis
  > du spørger mig ...

Sådan sætter redhat firewall op ved installationen, når man accepterer
RH's eget forslag om medium security.

  > Det er længe siden jeg har rodet med ipchains opsætning, men
  > mit første bud ville nok være at prøve at lægge noget logging
  > ind af de pakker firewall'en afviser, og se om der er noget
  > der bliver blokeret som skulle være sluppet igennem.

Jeg fandt på sslug en anvisning på at logge kernel og ip_tables messages
på /var/log/kernel; man kan formentlig også se logning for ipchains. Men jeg kan ikke se noget bortset fra en udskrift ved masq-client boot vedrørende Netfilter; ikke noget om afvisninger på masq-server.

  > Du kan også prøve at bruge et andet firewall script, f.eks.
  > http://www.sslug.dk/sikkerhed/ipchains.html

Jeg har downloadet filen ipchains.sh og vil nu studere den nærmere, der
er jo fint med kommentarer i den.

  > Nej, ikke automatisk. Det må være noget der sker i et script under
  > opstart af din PPP forbindelse.

Nu har jeg fundet det; det sker under opstart af systemet lige efter at
network parametre sættes. I /var/log/messages ses flg.:

Feb  4 10:40:41 localhost logger: punching nameserver 195.82.195.101
through the firewall
Feb  4 10:40:41 localhost logger: punching nameserver 129.142.7.101
through the firewall

  > Prøv at lade være med at køre en firewall på din masquerading
  > klient, i al fald mens du fejlfinder opsætningen. Det gør det
  > lidt nemmere, når der kun er eet firewall regelsæt, man skal
  > tage sig af.

Jeg har prøvet at stoppe iptables, men jeg kan ikke rigtig se hvad det
giver. Medmindre der er andre muligheder for logning end ovennævnte
/var/log/kernel kan jeg ikke se at jeg har et firewall problem; jeg
mener stadig at det er et DNS problem.

Mvh
Jørgen Heesche