Re: dpkg segfault

Martin Koudal Høeg <zordrack@xxxxxxx> wrote:

MKH> apt-get update kan sagtens køre, uden nogle problemer.
MKH> det er først når den skal intallere pakken at det går galt.

MKH> det er forøvrigt lige gået op for mig at fejlen i det første eksempel
MKH> er forkert. den burde ha været

MKH> E: Sub-process /usr/bin/dpkg received a segmentation fault.

Der foresvæver mig at der har været nogle rapporter noget i
retning af din der skyldtes syntaksfejl i /var/lib/dpkg/status.
Du kunne evt. prøve at omdøbe /var/lib/dpkg/status til f.eks.
/var/lib/dpkg/status.org og så omdøbe /var/lib/dpkg/status-old
til /var/lib/dpkg/status og prøve igen. status-old er en
backup-kopi af status som systemet selv genererer, og det kunne
være at den ikke havde fejlen (hvis det altså er der skoen
trykker).

MKH> med hensyn til at rapportere det, så har jeg ikke videre lyst til at
MKH> rapportere noget sålænge jeg ikke engang ved hvad der er galt,
MKH> og at det højst sandsynligvis er en fejl der er opstået pga min
MKH> manglende forståelse for hvad der foregår på maskinen.

Det er der vel en vis fornuft i, omend en sådan fejl som sagt
aldrig bør opstå, uanset om det er dig der har "fumlet", og
derfor er der ikke noget forgjort i at rapportere med en
beskrivelse af omstændighederne, kopi af fejlmeddelser og
en backtrace. Men det vil selvfølgelig være bedre, hvis du
kender årsagen. Tjek også Debians BTS for lignende fejlrapporter:

   http://bugs.debian.org/cgi-bin/pkgreport.cgi?pkg=dpkg

Morten

--
"How beautiful it is to do nothing and then rest afterward"
                                         (Spanish Proverb)