fdisk problemer

Jeg kæmper med en 40 GB IDE harddisk, som indtil for nylig har været
formatteret på en lidt besynderlig måde. Præcis hvad der er sket, ved jeg
ikke, men ejeren af disken har kunnet bruge den under Windows ME, og da han
installerede Windows XP kunne disken pludselig ikke ses af systemet.

Data er blevet hevet ud af disken og brændt over på DVD-medier. Derefter har
jeg kørt fdisk på harddisken, slettet alle partitioner og skrevet den nye
partitionstabel til disken. Derefter ville jeg køre fdisk på disken igen,
og oprette en tom dos partitionstabel, så disken i det mindste ville kunne
ses på  en Windows maskine. Jeg kan imidlertid ikke kalde 'fdisk /dev/hdb',
så får jeg følgende besked:
The number of cylinders for this disk is set to 5318.
There is nothing wrong with that, but this is larger than 1024,
and could in certain setups cause problems with:
1) software that runs at boot time (e.g., old versions of LILO)
2) booting and partitioning software from other OSs
   (e.g., DOS FDISK, OS/2 FDISK)
Unable to seek on /dev/hdb

Jeg kan godt kalde 'fdisk /dev/hdb1', så ser jeg blot kun 20 GB af de ialt
40 GB. Prøver jeg at ændre antallet af cylindre, hoveder eller
sektorer/spor og skrive partitionstabellen til disken igen er der alligevel
ikke sket nogen ændring når jeg starter fdisk igen.

Fra BIOS har prøvet at stille disken til Auto, LBA, LARGE, Normal, User
Defined (og sætte den til 1024/255/63). Det hjælper overhovedet ikke. Jeg
har også prøvet at starte PartitionMagic fra den Windows 2000 installation
jeg har på maskinen. PartitionMagic kan slet ikke starte op med disken i
maskinen!

Hvad i alverden gør man i sådan et tilfælde?

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Follow ups