Opgradering fra RH 7.0 til 8.0, hvordan gik det så?

Ja så foretog jeg den bidende nødvendige operation i går aftes, og jeg
synes lige at jeg med de tilbagemeldinger jeg fik inden jeg startede, vil
fortælle hvordan det gik.

Jeg bruger normalt Arcserve som backupprogram, men i tilfælde af at jeg
skulle ominstallere hele maskinen, var det hurtigere at have en backup af
data med en tar.
Arcserve er dog et suverent produkt i forhold til tar rent
hastighedsmæssigt så jeg måtte pænt vente på at tar blev færdig.
Redhat 8.0 CD'en blev sat i, serveren genstartede og jeg ventede spændt på
om RH 8.0 kunne genkende mit RAID adapter, men der var ingen problemmer.
Installations programmet startede up, og jeg valgte Upgrade punktet. Jeg
blev spurgt om jeg ønskede at konvertere til ext3, og blev gjort
opmærksomt på at det ikke ville gå ud over mine eksisterende data. Jeg
valgte at konvertere alle partioner.
Resten af installationen kørte helt automatisk.

Virkede det hele efter genstart?

Nej, jeg kørte i forvejen automatisk login på KDE og autostart af min
Lotus Domino server i et Xterm vindue. KDE 2.0 spørger første gang om
tidligere ikoner skal slettes eller konverters. Konvertering gik ikke
godt, KDE 2.0 hang. Jeg kvalte X-windows og startede op igen, og valgte
denne gang at slette tidligere ikoner, og så var KDE oppe.

Konverteringen af Apache fra 1.3 til 2.0 gik heller ikke automatisk, men
Apache ligger en /etc/httpd/conf/httpd.conf.rpmnew som skal tilrettes.
Altså alt i alt småproblemmer. Selv min Arcserve backup er kørt igennem i
nat, så alt i alt en meget positiv oplevelse.

Med venlig hilsen

Ole K. Hansen

Follow ups