Re: Frisk dual-boot, hvilken rækkefølge?

On Wed, 26 Feb 2003 15:40:53 +0100, Christian Jul Jensen wrote:

> Hej
>
> Jeg har netop fået min nye brugte bærbare ind af døren. Der er installeret
> XP på. Jeg skal ha' installeret en dualboot, med en lille XP-partition og
> Debian.
>
> Jeg er gentlig mest hooked på at installere Debian først, er det dumt? Er
> det ikke noget med at de nye windows-versioner opfører sig ordentligt over
> for bootloaderen?
>
> Jeg har ikke prøvet at installere Debian før, men Mandrake og RH, en del
> gange. Er der nogen specielle ting jeg skal være opmærksom på i den
> [...]

Min erfaring med NT og 2000 siger mig at det er absolut klog at installere
Windows først, til dels fordi Windowserne crasher hen over master boot
record, til dels fordi installationerne nogle gange hænger når de møder en
lilo bootsektor, so de bare ikke kan finde ud af. Jeg har ingen erfaring
med XP i denne sammenhæng, men det skader aldrig at være på den forsigtige
side.

Når nu XP er installeret, behøver du jo ikke at gøre det igen. Sørg for at
de-fragmentere din disk, og brug partition magic eller lignende for at
skaffe plads til din linux. En god ide er at slukke/slette  anti-virus
software indtil du er færdig med det hele. En enkelt gang har jeg endda
oplevet at Norton antivirs havde crashet lilo masterbootrecord, så jeg
måtte begynde forfra.

Debian er ikke sværere end andre distributioner, men min erfaring er at
det er til gengæld kanonnemt at holde systemet up to date via apt-get,
apt-cache og lignende. dselect er temmelig forvirrende at rode med, så det
gør jeg aldrig.

Se en introduktion til debian på

debianguiden.dk

der er det meste forklaret ganske fint. Og en lille malurt er der: du skal
kende din hardware ganske godt, idet der under installationen skal
indlæses de rette drivere. Det skader ikke at prøve nogle forkerte, de
fejler bare, men det koster en del tid, så find ud af det på forhånd.

hilsen, Marc Cromme