Re: Den bedste IMAP-server?

On Thu, 13 Mar 2003 13:59:34 +0100, Morten Egelund Rasmussen wrote:

> Jeg ved der findes andre IMAP-servere derude, men hvilken IMAP-server er
> egentlig den bedste (og mest stabile)?

Nedenfor er min subjektive opregning af mulighederne.

UW IMAPd - http://www.cac.washington.edu/imap/

Fordele:
Hvis den er del af din distribution og du ønsker færrest mulige
ændringer i forhold til distributionen, så er denne et godt valg.

Ulemper:
Har lidt af en del sikkerhedsproblemer i tidens løb. Er nødt til at
arbejde som root.
Har meget få features.

Cyrus IMAPd - http://asg.web.cmu.edu/cyrus/

(God RPM-pakke af den på http://home.teleport.ch/simix/ )

Fordele:
Går for at kunne klare meget store postmængder og belastninger. God
sikkerhedshistorie. Skifter bort fra at være root straks efter start.
Understøtter rigtig mange IMAP og IMAP-relaterede features. Bedst i
situationen, hvor man har brugere, der skal kunne hente post, men ikke
behøver at have Unix-accounts. Vil fra næste release (2.2) understøtte
virtuelle domæner; folk kører allerede nu med pre-relases af 2.2,
angiveligt uden problemer.

Ulemper:
Svær at sætte op, og derfor overkill på mange mindre installationer,
med mindre man vægter dens sikkerhedsprofil højt.

Courier IMAPd - http://www.inter7.com/courierimap.html

Fordele:
Let at sætte op. Klarer store postmængder godt. Masser af IMAP og andre
features. God sikkerhedshistorie.

Ulemper:
Kræver så vidt jeg ved at køre som root. Dermed kan endnu-ikke-opdagede
sikkerhedshuller få omfattende konsevkenser for serveren; dette er OK,
hvis maskinen ikke laver andet end post; absolut ikke OK, hvis serveren
har flere funktioner.

/Troels