problemer med scsi emulering

Jeg har to mindre problemer ved scsi emulering under RH 8.0 (std. kerner). Som bootloader bruges lilo.

1) Den bytter ind i mellem om på enhederne. Jeg har en kortlæser og en brænder som scsi emulerede enheder, som ind i mellem byttes om på (1.0.0 <-> 0.0.0), hvilket giver problemer med mine scripts (f.eks. automatisk backupbrænding). Jeg havde ikke dette problem under RH 7.x - nogen råd om, hvordan jeg får låst cdromdrevet fast til en given ID ?? 2) Lige pludselig er også mit DVD-ROM drev scsi emuleret, hvilket jeg ikke ønsker af hensyn til "cdparanoia". Den relevante linie i lilo.conf lyder: append="hdc=ide-scsi root=LABEL=/". Nogen gode ideer ??

På forhånd tak for hjælpen

Torben