Re: TDC ADSL - udskiftning af cisco router med linux server

Frank Vestergaard Pedersen <sslug@xxxxxxxxxxxx> writes:

> Er der klogt at udskifte en cisco 806 router på en proaccess adsl med en
> linux server som router?
> Problemet med routeren er at den ofte skal slukkes og tændes, da den
> ellers står og hænger og performande går drastisk ned. Efter denne
> reboot af routeren så er forbindelsen tilbage på normal performance.
>
> Hvis jeg nu bytter cisco routeren ud med linux serveren, skal jeg så
> over og lave specielle route tabeller ind til de "interne" faste
> offentlige ip nr. eller kan jeg blot nøjes med at enable routning i
> kernen ?

> [...]
Der skulle ikke være nogen problemer i at benytte en Linux box i
stedet for en router på en TDC ADSL. Hvertfald har det kørt fint for
mig.

For at benytte en Linux box som router/gateway skal du også sætte den
op til at bruge NAT. Dette gøres med iptables, antaget at du benytter
kerne 2.4.*.

/Rene