Re: Linux p�pple TiBook?

"Jon Bendtsen" <bendtsen@xxxxxxx> wrote in message
news:20030324093319.GB17603@xxxxxxx...

> Jeg vil hellere starte med at spørge... Hvorfor ?
> OSX er en unix, OSX er designet til maskinen, OSX har X11,
> OSX har en shell, ...
>
> Hvorfor så køre linux på den? Det er kun extra besvær.

Rigtig godt spørgsmål. Jeg har heller ikke besluttet mig - derfor min post.

Men grunden til, at jeg overhovedet overvejer det, er, at TiBook'en er en
ultimativ maskine. Dens store skærm, indbyggede lysmåler (dæmper
baggrundsbelysningen og tænder for lys under tastaturet, når det bliver
mørkt i rummet) o.m.a. er nogle af de ting, som ikke fåes andre steder.

Jeg har brugt udelukkende MacOS fra 1987-1998 og ønsker ikke at gå tilbage.
Men selvfølgelig er OSX noget andet, og det kan være jeg skal sætte mig lidt
mere ind i hvordan OSX er i forhold til Linux.

- Kan man antage, at Linux-programmer kan køre under OSX? Konsolprogrammer
velsagtens, men hvad med GUI-apps?

Det jeg kan lide ved Linux er den fantastiske kontrol man har, og at
platformen er så understøttet, som den er. Jeg ønsker kunne køre et
"vilkårligt" Linux-program jeg falder over på nettet - uden at skulle
spekulere på, om det nu kan køre på min maskine.

Det var en af grundene til, at jeg gik væk fra MacOS. Det var en plage, at
så mange af de "smarte" ting ikke kørte på Mac - jeg skulle altid spørge
"kører det på Mac?". Da jeg gik over til Windows, slap jeg for alle de
bekymringer - og det var en stor lettelse.

Linux er som sagt tilstrækkeligt bredt understøttet, og det ønsker jeg at
kunne benytte mig af.

M.v.h.
Joachim