Lame shared lib

Davz

På min Mandrake 9.0 er jeg ved at installere FFmpeg, og installerer LAME 3.93.1 samtidigt.

Lame installerer jeg med ./configure --enable-shared=PKGS , make, makeinstall
FF installeres med ./configure --enable-mp3lame, make, makeinstall
begge uden fejl

Men når jeg forsøger på at starte FFserver melder den
ffserver: error while loading shared libraries: libmp3lame.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

Da den smider libmp3lame.so.0 i /usr/local/lib og mit PATH ikke henviser til den har jeg lavet et symlink fra filen
til /usr/local/bin, dog uden held.

Skal min PATH udvides til at tage /usr/local/lib med, eller skal den kompileres anderledes?
BTW, hvilket commandline program kan scanne for stationer på mit tvkort?

Mvh Dan

Follow ups