Re: Gentoo-spørgsmål

On Wed, Apr 09, 2003 at 09:05:20PM +0200, Anders Bo Rasmussen wrote:
> Jeg bruger i øjeblikket RedHat, men overvejer at skifte distribution.
> Derfor har jeg lidt spørgsmål om Gentoo, for at se om det er en
> distribution for mig.
> 1. Sikkerhedsopdateringer
> Med RedHat er det dejlig nemt. Jeg har et script der henter alle
> sikkerhedsopdateringerne fra sslugs spejl og fra updates.redhat.com.
> Herefter kører jeg rpm -Fvh *rpm.
> Hvordan opgraderer man kun de pakker der er sikkerhedsopdateringer i
> Gentoo?

"emerge sync" opdaterer dit lokale pakketræ (listen over pakker
tilgængelige og versioner osv.). Derefter viser "emerge -upv world"
hvilke pakker der er opdateringer til - både sikkerhedsopdateringer og
nye versioner. Der er pt. ikke en
opdater-pakker-der-er-fundet-sikkerhedshuller-i feature, men der
arbejdes på det.
Desuden bliver sikkerhedsopdateringer ikke back-portet ligesom f.eks.
Red Hat gør det, hvilket vil sige at for at det kun er hvis at der
bliver udgivet en sikkerhedsrettet version eller en patch til en given
version at man kan nøjes med at sikkerhedsopdatere. I alle andre
tilfælde skal man opdatere til den nyeste version, hvilket vil sige at
hvis f.eks. der findes et sikkerhedshul i PHP 4.2.1 (bare et eksempel,
kan ikke huske om en sådan version findes eller ej) og de ikke udgiver
4.2.2 men derimod 4.3.0 med nye features samt den sikkerhedsrettelse
bliver du nødt til at opdatere til 4.3.0 medmindre du selv backporter
patchen.

> 2. Opgradering
> Når jeg opgraderer RedHat har den det med at installere skidt og lort
> som jeg slettede ved sidste opgradering, og som jeg derfor skal bruge
> tid på at slette igen. (og sendmail holder med stor sandsynlighed op med
> at fungere)
> Hvordan virker opgradering med Gentoo?

Der er ikke samme form for versionsnummering af distroen som med f.eks.
Red Hat. Gentoo's versioner kører mere på versionen af installations
CD'en. "emerge sync; emerge -u world" og vupti så er dit system
opdateret til nyeste versioner af alt. Det kan ikke være nemmere! :)

> 3. System-replikering
> Nogen gange vil jeg gerne lave et system magen til det jeg har eller et
> næsten magen til. Fx. ved hacking vil jeg gerne have udskiftet alle mine
> programmer, men stadig have de indstilleringer jeg havde for dem.

Mondo/Mindi kan lave et fint image til dig lige til at lægge på en CD
eller en anden harddisk.. det er ikke noget distro specifikt.

> Derudover vil jeg gerne have min fars computer til at ligne min egen med
> enkelte ændringer (ingen ADSL, ikke en i686 CPU, andet grafikkort, andet
> netkort etc.).

Du kan enten compile pakker til en fælles arkitektur (f.eks. i586), men
så mister du noget optimering. Så hellere lade din fars maskine compile
tingene selv eller brug f.eks. distcc så maskinerne arbejder sammen om
at compile, men så programmerne alligevel bliver optimeret til den
arkitektur der sidder i den givne maskine.

> Jeg forestillede mig noget i retning af at systemet gemte parametrene
> man havde kørt ./configure, de indstillinger man havde ændret (og ikke
> hele /etc) og hvilke versioner af de forskellige pakker man bruger. Så
> kunne man kigge indstillingerne igennem og indstallere forfra og have et
> system som er lige som det skal være.

Det er meget smartere/hurtigere/nemmere med Mondo/Mindi.. Desuden er det
blot /etc/make.conf som du skal opsætte for at fortælle Gentoo hvordan
dine pakker skal compiles.

> Jeg ved ikke om det kan gøres på nogen smart måde i RedHat, men kan det
> gøres på nogen smart måde i Gentoo (eller andre distributioner)?
> 4. NVidias drivere
> Det er ikke sjovt at skulle bruge NVidia's drivere. Er det noget der er
> besværligt med gentoo?

emerge NVIDIA_glx NVIDIA_kernel opengl-update
opengl-update nvidia (frit efter hovedet, kommandoen er måske lidt
anderledes)
indsæt NVDriver i /etc/modules.autoload
ret i /etc/X11/XF86Config så du ikke bruger nv modulet med nvidia
modulet.

That's it.. (opengl-update er et lille script der skifter imellem
XFree's gl libraries og nvidia's tilsvarende)

--
Anders
PGPKey: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0x8BFECB41