Re: Raid (var: Død harddisk?)

On Tue, Apr 15, 2003 at 01:27:17PM +0200, Anders Bo Rasmussen wrote:

> ....desværre. Det er uafhængigt af hvilket af mine to kabler jeg bruger,
> men opstår altid og kun på /dev/hde.
Er det uanset hvilken en af diskene der sidder på /dev/hde? For så er
det alligevel skummelt, specielt hvis dit kabel virker med din 120GB som
hdg... Så kan det jo godt være at det er noget controller/Linux problem.
Du kunne jo evt. prøve at opgradere kerne til 2.4.21-pre, som indeholder
nyere IDE kode, som vist nok skulle virke bedre.

> Nu bliver det væsentligt dyrere, hvis jeg vil køre raid med 3 diske :(
>
> Jeg kunne selvfølgelig prøve at se om det kan køre med brænder og
> dvd-drev, som slave.  Altså:
>
> ATA-33-kontrollerne:
> /dev/hda - IBM 45 GB harddisk
> /dev/hdb - cd-drev
> /dev/hdc - Baracuda IV 80 GB harddisk
> /dev/hdd - brænder
>
> ATA-66-kontrolleren:
>
> /dev/hdg - Ny harddisk på 120 GB
>
> Er det fuldstændig hul i hovedet?
Det vil jeg ikke mene...

Det eneste kan være at du måske kunne hive lidt mere ud af din 80GB
disk, hvis den sad på UDMA66. Jeg tvivler kraftigt på at det vil betyde
noget for din 45GB IBM.

Grunden til at man normalt ikke anbefaler at have mere end et drev pr.
IDE kanal, er fordi at skiftet imellem master og slave tager urimeligt
lang tid. I gamle dag (jeg ved ikke om det stadigvæk er tilfældet),
ville et RAID-0 over to IDE diske på samme bus give lavere performance
end en enkelt disk alene på bussen :-)

Derfor mener jeg at det er smart at sætte CD-Rom drev og brænder sammen
med en af diskene, for det er alligevel sjældent at man bruger harddisk
og cdrom meget samtidigt. Det eneste tidspunkt er ved en evt. brænding
fra harddisken, men det plejer Linux at have rimeligt godt styr på.