VIA Epia motherboard og RAM der bliver væk

Hej

Jeg har lige fået anskaffet mig et Via Epia C3 E800
bundkort (sådan en fiks lille strømbesparende sag
med grafik og NIC inkluderet).

Det fungerer helt fint med SuSE 8.1 (klarer endda
installationen grafisk, hvilket har voldt problemer
med andre bundkort).

Jeg undrer mig dog over, at når jeg sætter en 512MB
SDRAM-133 i, så vedkender kortet sig kun 256MB.

Jeg har prøvet med to forskellige RAM-blokke, som
begge har været anvendt i et andet bundkort (hvor
de "leverede" de 512MB hver, som de burde).

Manualen er totalt umeddelsom om eventuelle
specielle krav, og beskriver kun at 512MB RAM-
blokke er supporteret til et maks. på 1GB.

Mine spørgsmål er nu:
- kan jeg være løbet i et ikke-beskrevet krav
om speciel konfiguration af selve RAM-blokken?

- og vigtigere: der må jo (udfra min noget forældede
viden om RAM-kredse) være en adresselinie, som ikke
skifter som forventet.
Er der nogle bud på om jeg kan regne med at bundkortet
fast anvender et 0 eller 1 på denne "ubrugte" adresselinie
 - eller om det vil være en "svævende" adresselinie med
deraf følgende risiko for støjfølsomhed og dermed et
ustabilt system?

Martin Berg

Follow ups