Re: s.m.a.r.t. semi-problemer - hvor travlt har jeg?

On Tue, Apr 29, 2003 at 05:01:21PM +0200, Troels Arvin wrote:
> smartctl[2] siger efter en selftest, at der opstod læsefejl under
> halvvejs gennem en test (af typen "long"), og "smartctl -l error" nævner
> 23 fejl. Men "smartctl -H" siger, at dens sundhedstilstand er OK.
>
> Hvad skal man mon tro? Er der nogen, der har nok erfaring med s.m.a.r.t.
> til at vide, hvor travlt jeg har med få skiftet disken?
Uhha... Generelt, så kan du ikke bruge det resultat du får ud med
smartctl -H til særligt meget, ihvertfald ikke så længe den rapporterer
at disken har det godt. Jeg har set mange diske som er kørt totalt i
havnen, uden at smart har returneret at noget som helst var galt.

For at få et lidt størrere overblik over drevets status kan du bruge:

smartctl -H -A

Der får du en liste ud over hvad drevet overvåger, og hvad dens
nuværende værdi er.

Når du så siger at error-loggen fra drevet skriver ud at der har været
en læse fejl, så kan det være at du skulle kigge på det tal fra -A
outputtet, som siger hvor mange Reallocated sectorer der er på disken og
lign. Hvis det tal (i RAW kolonnen) er højt, så er disken nok på vej
videre...

Men ellers kan det jo være at du bare skal have opgraderet firmware på
disken... Der var en del af de diske som blev kaldt for "DeathStar", som
bare skulle have en firmware opgradering, og så virkede de fint. Men det
er vist nok meget model specifikt.