Re: AVI -> MPEG

On Tue, May 06, 2003 at 04:18:06PM +0200, Andrass Ziska Davidsen wrote:

> Som jeg sagde i den anden gren: transcode (jeg har version 0.6.3) kan
> omforme avi filer til mpeg filer (uden at komme ind på om det er codecs
> eller formater vi snakker om). Der er desuden en kollosal pladsbesparing
> ved mpeg (mener at avi er ukomprimeret dv (digital video))

Så mener du forkert. Avi er ikke noget codec, avi er en
audio/video container fil type. Inde i den fil lægger man
data som er indspillet med et codec. Det codec kan for
billeddelen fx. være: "raw", mpeg1, mpeg2, divx, ...
Eller for lydens del være: "raw" (fx. wav), mp3, ogg, ...

Det hjælper ikke PTO noget at transcode kan omforme fra AVI til MPEG
container fil typen, så fremt den ikke kan omforme det CODEC. Og kan
man omforme det CODEC, så kan man også viewe det CODEC.

Tag sådan noget som quicktime. Quicktime er et container format, der
både kan streames og gemmes som fil. Egentlig er en fil bare noget du
streamer fra din lokale harddisk. Inde i quicktime er der nogle
forskellige codec's der bruges til at beskrive billederne. Det mest
udbredte quicktime codec er sorensen, som der ikke findes en viewer/
decoder/encoder til linux for. mplayer snyder og bruger quicktimes
dll filer fra windows.

Hvis du eller andre vil læse mere:
http://www.mplayerhq.hu/homepage/design6/info.html
"Supported input formats
(S)VCD (Video CD) directly from CD-ROM or from CDRwin's .bin image file
DVD, directly from your DVD disk, using optional libdvdread for chapter support, and libdvdcss for decryption
MPEG 1/2 System Stream (PS/PES/VOB) and Elementary Stream (ES) file formats
RIFF AVI file format
ASF/WMV/WMA format
QT/MOV/MP4 format
RealAudio/RealVideo format
OGG/OGM files
VIVO format
FLI format
NuppelVideo format
yuv4mpeg format
FILM (.cpk) format
RoQ format
PVA format
supports reading from file, stdin, DVD drive or network via HTTP

Supported video and audio codecs
The most important video codecs:

MPEG1 (VCD) and MPEG2 (SVCD/DVD/DVB) video
MPEG4, DivX ;-), OpenDivX (DivX4), DivX 5.02, XviD, and other MPEG4 variants
Windows Media Video v7 (WMV1), v8 (WMV2) and v9 (WMV3) used in .wmv files
RealVideo 1.0, 2.0 (G2), 3.0 (RP8), 4.0 (RP9)
Sorenson v1/v3 (SVQ1/SVQ3), Cinepak, RPZA and other common QuickTime codecs
3ivx decoder
Cinepak and Intel Indeo codecs (3.1, 3.2, 4.1, 5.0)
VIVO 1.0, 2.0, I263 and other h263(+) variants
MJPEG, AVID, VCR2, ASV2 and other hardware formats
FLI/FLC
native decoder for HuffYUV
various old simple RLE-like formats

The most important audio codecs:

MPEG layer 1, 2, and 3 (MP3) audio (native code, with MMX/SSE/3DNow! optimization)
AC3/A52 (Dolby Digital) audio (software or SP/DIF)
WMA (DivX Audio) v1, v2 (native codec)
WMA 9 (WMAv3), Voxware audio, ACELP.net etc (using x86 DLLs)
RealAudio: COOK, SIPRO, ATRAC3, DNET (using RP's plugins)
QuickTime: Qclp, Q-Design QDMC/QDM2, MACE 3/6 (using QT's DLLs)
Ogg Vorbis audio codec (native lib)
VIVO audio (g723, Vivo Siren)
alaw/ulaw, (ms)gsm, pcm, *adpcm and other simple old audio formats"

Altså fil formatet har ingen betydning, fordi det er en kendt metode,
det ukendte er CODEC.

JonB