Re: Fax i Linux

On Thu, May 15, 2003 at 12:54:45 +0200, Thomas Rokamp wrote:

> Jeg har en server stående med Linux. Den håndterer al min post og diverse
> domæner på web.
> Nu har jeg bestemt mig for at det ville være rart hvis den også kunne
> sluttes til noget fax-halløj, så jeg altid kan modtage og sende fax.
>
> Jeg har intet modem endnu. Jeg vil lige være sikker på at jeg finder det
> rette.
>
> Er der nogen der kan henvise mig til noget mere tutorial agtigt til dette
> brug?

Jeg har siden 1995 anvendt mgetty+sendfax pakken.
Til mindre brug er det fint, og man kan tilpasse diverse
scripts til automatisering.
Der findes sågar en løsning så man kan sende fra fra  windows
via linuxbox'en.

> Systemet skal helst som minimum:
> Kunne sende og modtage fax
> Kunne gemme indkomne fax som PDF eller PostScript fil
> Kunne sende fax, gerne i forskellige formater (bruger mest windows
> programmer)

Her har jeg ikke prøvet så meget, men windows klienten fungerer
så vidt jeg husker via "print" funktionen i windows.

> Alle forslag til software og hardware modtages gerne.
>
> Mht. modem må det meget gerne være USB el. lign.

Jeg ved ikke hvor godt USB-modem understøttelse er, jeg syntes
der har været en del problemer, sikkert mest når producenten
laver egne udvidelelser til standarderne.

Til FAX kan modem med FAX class 2 eller 2.0 anbefales,
denne standard er over 10 år gammel. Dog er man de seneste år
gået tilbage til den dårlige Fax class 1 i billige modemes ;(

Hvis du kun skal bruge modemet til FAX, så led efter et brugt
serielmodem til 14.4, 28.8, 33.6 eller hurtigere med fax class 2.0
Det er sikkert det billigste (jeg fandt en stabel Lasat modems
hos skrothandleren, og har nogle i overskud).

mgetty+sendfax virker i øvrigt kun med faxclass 2/2.0 modem.

Ellers Hylafax  virker også med faxclass 1, i givet fald må PC'en
ikke har alt for langsom eller have stor load, da kommunikation med
faxclass 1.0 er meget mere tidskritisk.
(med langsom mener jeg 486 eller lille pentium)
Med Hylafax er det bedst kun at anvende modemet til FAX, I SuSE
går der let koks i rettigheder hvis man skiftevis anvender
modemet til fax og som modem til internet eller andet.
(problemet kan dog løses, men på det punkt er mgetty+sendfax
 bedre)

--
mvh Frank Damgaard  |