Re: /dev/null

On Tue, Jun 10, 2003 at 16:58:53 +0200, Hanne Topp Jørgensen wrote:
> Jeg står med en ret vigtig server, hvor /dev/null er blevet overskrevet af
> en anden fil, og filsystemet er der nu kun læserettighed til. Er der nogen
> der har nogen idéer til hvordan jeg får systemet tilbage til hvordan det var
> før?

I /usr/src/linux/Documentation/devices.txt ses
at /dev/null er en fil med major=1 og minor=3,
så med mknod kan man lave en ny (slet den gamle):

  mknod /dev/null c 1 3

derefter bør man sikre at rettigheder er som ønsket
(ofte ejet af root med 666 som rettigheder:
  chown root:root /dev/null
  chmod 660 /dev/null
)

--