Fra: Klavs Klavsen [mailto:kl@xxxxxxx]
Sendt: 13. juni 2003 11:23
Til: sslug-teknik@xxxxxxxx
Emne: Re: [TEKNIK] Postfix problem

On Thu, 12 Jun 2003 10:52:08 +0200
Meyland Peter <PME@xxxxxxxxxx> wrote:

> Hej
>
> Jeg har fået et stort problem med postfix på min server. Jeg har valgt
> at fjerne sendmail og installere postfix og dette er også gået godt.
>
> Mit problem består i at jeg ikke kan sætte en angive en alternativ
> SMTP adresse. Da jeg sidder bag en firewall på mit arbejde har jeg
> været nødt til at benytte port 2525 som SMTP server på Linux'en. Dette
> virker fint når jeg sender mails hjemmefra,

Det virker fint når du sender hjemmefra - men ikke når du sender til dit
arbejde? Hvor er postfix'en installeret? på arbejdet eller hjemme?

men hvis jeg skal sende en mail hjemmefra til mit
> arbejde ¨år det galt. I master.cf har jeg tilføjet linien
>
> 	mail.server.dk:25	inet	n	-	y	-	-
> smtpd

Burde der ikke stå :2525? afhængig af om mail.server.dk er din firma
mailserver på :25 eller din egen på :2525.

> Og hvergang jeg starter postfix får jeg i maillog'en følgende fejl:
>
> 	Jun 12 10:28:55 se015 postfix/master[13483]: fatal: bind
> mail.server.dk-IPadresse port 25: Cannot assign requested address
>
> Hvad gør jeg galt?

Se det lyder som om port 25 er optaget af en anden process på maskinen.
sandsynligvis postfix selv.

stop postfix
fuser -n tcp 25 (hvis intet output - så er det postfix - hvis output -
så lav "ps fauxw | grep <en af pid'erne fra output fra fuser>")
hvis der var output så fundet ud af hvorfor den givne process lytter på
port 25 og få den stoppet.
hvis intet output fra fuser så prøv at ændre mail.server.dk:25 til
mail.server.dk:2525.

Ellers må du give os din master.cf (uden kommentarer tak :)

--
Regards,
Klavs Klavsen, GSEC, klavs@xxxxxxxxxxx, http://www.EnableIT.dk

See our new webhosting service at http://hosting.EnableIT.dk

"Open Source Software - Sometimes you get more than you paid for."