/dev/dsp forsvundet?

Hejsa

Pludselig efter en flytning er min lyd forsvundet :-( Jeg *ved* mit
lydkort (et SB-copy) virker er siddet i slottet, eftersom der er lyd
under Knoppix, bare ikke under debian:

[atte@aalborg atte]$ play test.wav
playing test.wav
sox: Can't open output file '/dev/dsp': No such device
[atte@aalborg atte]$ ll /dev/dsp
lrwxrwxrwx    1 root     root            4 2002-12-14 17:41 /dev/dsp ->
dsp1
[atte@aalborg atte]$ ll /dev/dsp1
crw-rw----    1 root     audio     14,  19 2002-03-14 22:51 /dev/dsp1

1) Hvor starter jeg fejlsøgningen, og hvilke skridt kan jeg
efterfølgende tage?

2) Hvordan hulen kan sådan noget ske i det hele taget? Der er ikke
pillet ved noget, alt hardware er stadig i maskinen. Mit eneste bud er
at lydkortet har rystet sig løst under flytningen og systemet har været
startet op uden kortet i, hvorefter kortet ikke kan findes længere. Er
det muligt?

--
peace, love & harmony
Atte