Re: dd if=/dev/zero...

On Wed, 25 Jun 2003, Jan Meyland Andersen wrote:

> Er der nogen der ved hvad følgende kommandoer gør?

Tjah...

> dd if=/dev/zero of=/home/backup bs=1024 count=716800

Lav en fil på 700 Mb af bare nuller. Hvis der allerede findes et
/home/backup katalog vil kommandoen fejle.

> mkfs.ext3 -F /home/backup

Jeg kender ikke mkfs.ext3, men det kan være fordi jeg bruger en "ældre"
distribution. Umiddelbart vil jeg tro at det er det samme som:

	mkfs.ext2 -F /home/backup
	tune2fs -j -i0 /home/backup

Hvilket laver et ext2 filsystem i filen /home/backup hvorefter den laver
et journaliseret filsystem af samme filsystem.

> mount -t ext3 /home/backup /home -o loop

Mount filen som et loopback filsystem. Nu er filen en 700 Mb partition,
som eventuelt kan bruges som master til en CD.

Med venlig hilsen
Bjørn Bille Højte
bjoern@xxxxxxxxx