Re: Tiden flyver

On Mon, Jun 30, 2003 at 08:40:27 +0200, Thomas D wrote:

> Tiden på min server går for hurtigt.
> Hvad kan dette skyldes?
> Mon Jun 30 08:00:01 CEST 2003
> Mon Jun 30 07:59:54 2003
> ------------------------
>
> Kan jeg gøre noget for at forhindre at tiden går for hurtigt?
> Eller er det måske min BIOS der er defekt?

Der sidder på hver PC et hardware ur (RTC - Real Time Clock)
Den bestod af lidt cmos ram  der opdateres af RTC's uret.
Dette ur har en 32768Hz krystal hvilket er langsom for en
krystal, og det gør præcisionen dårlig specielt hvis
krystallen er billig.
De 32768Hz er anvendt da det er let at neddele til 1Hz i RTC, og den
lave frekvens giver et lavt strømforbrug når eneste forsyning er det lille
(opladede) batteri i PC'en når PC er slukket.
Med et bedre kredsløb inkl. trimmekondensator ville man kunne
justere fejlen i hardware.
Det kan også gøres i softwate, ved at udnytte at driften (den afvigelse
der er) normalt er konstant på et sådant kredsløb+krystal når ellers
temperatur mv, også er rimeligt konstante, se 1):

1)
Til DOS fandtes programmer der ved opstart af PC kunne efterjustere
uret. I Linux er der indbygget, se "man hwclock" og /etc/adjtime
....snip....
The Adjust Function
       The Hardware Clock is usually not very accurate.  However,
       much  of  its  inaccuracy  is  completely predictable - it
       gains or loses the same amount of time every day.  This is
       called systematic drift.  hwclock's "adjust" function lets
       you make systematic corrections to correct the  systematic

2)
Jeg ombyggede for længe siden et af disse DCF77 ure
til at synkronisere min PC:
http://home3.inet.tele.dk/frda/src/dcf77-fd.html

3)
som andre har nævnt så er ntp-protokollen i dag meget anvendt,
specielt hvis man har fast internetforbindelse.
(eller kan nøjes med at synkronisere når man ringer op til internet)

--
mvh Frank Damgaard  |