Re: Vinyl -> mp3

On Sun, 13 Jul 2003, Mette Schmidt wrote:

> Jeg søger et program (eller flere) der kan bruges til
> at optage en plade ned som wav-fil og derefter konvertere
> wav-filen til mp3.
>
> Jeg prøvede Gramofile, men det virker ikke af en eller
> anden besynderlig grund og jeg kunne egentlig godt
> tænke mig at have en "rigtig" GUI..
>
> Er der mon nogen, der kender og kan anbefale noget
> brugbart?

Det lyder altså ikke som noget du burde have specielt brug for en GUI til.

Skridtene er:
a) optag lyden fra en af indgangene til en wav fil
b) hæld wav filen igennem gramofile for at rense den for støj
c) konverter skidtet til mp3

a) kan du bruge et hvilket som helt optager program til (hvis du bruger
KDE f.eks. krec). b) er jo gramofile, c) kan du klare med lame - der er
ganske givet GUI frontends til det, men ellers kan du se på
http://seismo.ethz.ch/linux/mp3_wav.html

Finten er at det hele kan lægges i scripts, hvis du bruger
kommandolinien. Så, du kunne have et script du startede, f.eks.
$plade2mp3 bamses_venner_side_1
<afspil pladen>
som så giver dig nogen lækre mp3 filer med hvert spor i.

Har gramofile egentlig ikke sådan noget? Ellers vil det være rimeligt let
at lave, vil jeg tro.

Hmm. gramofile optager faktisk. Så du har kun brug for b + c og et lille
script....

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg.                               madsdyd@xxxxxxxxxxxx
Men of vast integrity are seldom popular.  They are often crucified

                               - Dave Mallery