WindowsXP -> Linux/SAMBA problem

Hejsa

Min bror har et problem med at forbinde fra sin bærbare computer til sin
SAMBA filserver. Her er hans forklaring:

Sagen er den at min Windows 2000 laptop, der hedder "FLDK-ASR", er
sat op til at logge på vores firma netværk som member of domain "gcg.dk"
og altså ikke en workgroup. Mit private SAMBA netværk er
workgroup baseret og workgroup'en hedder i øvrigt "workgroup".
Problemet er, at jeg ikke kan forbinde til mit hjemme netværk fra
laptop'en.
Jeg kan godt søge efter computere på navnet og få listet serveren
"rosenbeck" eller min kones maskine "mette". Når jeg klikker på maskinen
(=forsøger at logge på), får jeg en fejl, der siger:

"\\mette is not accessible. There are currently no logon servers
available to service the logon request".

Jeg kan godt forbinde den anden vej! Fra min kones maskine, der kører
windows XP, kan jeg se "FLDK-ASR", og jeg kan logge på den, fx c-drevet
med $c, og få
adgang til alt.

Jeg kan godt få fat i serveren fra laptop'en over SSH, og websites på
serveren via http, så det er helt sikkert en SMB-ting.

Jeg har før prøvet at konfigurere min labtop til workgroup, men så
virkede det ikke, da jeg kom på arbejde igen og jeg kunne ikke bare
sætte den tilbage, der skulle åbenbart noget mere til, så jeg var ikke
skide populær i IT afdelingen :o)

Er det noget, man kan konfigurere sig ud af, eller er der ikke noget at
gøre?

--
Venlig hilsen / Best regards,
Jacob Vennervald