Re: Primær <-> sekundær

Anders Drejer wrote:
Jeg har ved et uheld byttet om på kablerne til mine harddiske og CDRW +
DVD, således at harddisken(e) sidder på den sekundære. Jeg har
installeret både Windows og Mandrake 9.1 uden problemer, men kan det
have betydning at der ikke bliver bootet fra primære IDE enhed?

Når din hard disk sidder som Primær Master, registrerer Linux at dine Linux-partitions hedder /dev/hda? - det skrives i adskillige konfigurationsfiler.
Sidder disken som Primær slave, hedder de /dev/hdb?.
Sekundær master og slave hedder hhv. /dev/hdc? og /dev/hdd?.

I modsætning hertil kalder Windows den første tilgængelige disk for C:, den anden for D:, osv. uden hensyn til faktisk placering.

Så ja, det har faktisk meget stor betydning, men er selvfølgelig let at ændre, hvis du finder alle konfigurationsfiler, som beskæftiger sig med diske, og retter dem. De vigtigste er naturligvis /etc/fstab og /etc/lilo.conf, men det er afhængigt af, hvilken distribution, du iøvrigt har, om det kan være nødvendigt at rette andre steder. Normalt ville jeg nok anbefale at man lader tingene være som ved installationen, så undgår man at bede om (skaffe sig selv) problemer.

MVH
--
Jon Svejgaard
mail: jon@xxxxxx               | DENMARK