Re: Firewall distribution?

On Wed, 27 Aug 2003 12:52:54 +0200
"M_abs" <M_abs@xxxxxxxxxx> wrote:

> Jeg skal i forbindelse med et valgfag på min skole bygge en Firewall
> med linux, og til det vil jeg gerne sætte en dedikeret firewall op til
> det. Men er der en speciel distribution som er godt egnet til dette?

Nææ - ikke hvis du ved hvad du laver mht. at afinstallere div. services
osv. f.ex. Trustix har gjort meget ud af at sikre sin distro - men jeg
vil klart anbefale at du bruger den distro du kender bedst, da det
sikrer dig det bedste resultat - fejl er den største kilde til
sikkerhedsproblemer (hos dem der gider sørge for opdateringer osv :) -
og fejlkilderne vil være langt større med en distro du ikke kender.

> Ud over distributionen ville noget dokumentation være rart, da jeg
> også skal skrive en rapport om det.

fwbuilder.org er et godt værktøj til at skrive sin egen firewall i - det
er dog kun for folk der ved hvordan en firewall skal laves, kender
protokoller osv. men den gør det ret nemt og genererer så firewall
koden, til linux-2.2, linux-2.4+2.5+2.6, FreeBSD og vist nok også
OpenBSD nu.

--
Regards,
Klavs Klavsen, GSEC, klavs@xxxxxxxxxxx, http://www.EnableIT.dk

See our new CMS Hosting Service at http://www.VirkPaaNettet.dk

"Open Source Software - Sometimes you get more than you paid for."