Ændre størrelse på tmpfs (gentoo installation)

Hej
Til min store fortvivelse løb jeg tør for plads under udpakning af stage3- tarball'en under installation af gentoo. Grunden er tilsyneladende den, at udpakningen sker til / der under installationen er mountet som tmpfs (-eller noget i den stil) og på min bedagede bærbare er det en "patition" på 54MB (hvilket næsten svarer til halvdelen af RAM. Er dette et tilfældigt sammenfald?) Da der er massere af diskplads at tage af er jeg interesseret i at vide om jeg (på sikker vis) kan flytte eller ændre størrelsen på det midlertidige / ?

--
Med venlig hilsen
/Zmit

Follow ups