Re: Problem med samba server

Mogens Kjaer wrote:

> Hvad mener du med "logge på"?

Altså, når man klikker sig frem til den pågældende share bliver man mødt med
en grå boks hvor der er et felt til brugernavn og et til passwd.
Ligeledes når man bare taster //server/share i "Kør" boksen.

> Mystisk; det har vi eller mange brugere (win9x & w2k), der
> bruger netop dette. Fra w9x skal man connecte til
> \\server\share%username, for at angive et brugernavn,
> hvis det brugernavn, man logger på med i windows ikke
> er det samme brugernavn, man vil tilgå sharet med.
>
> Er det en XP-Home "feature"?

Jeg bruger kun XP Prof, så det tror jeg ikke.

Hvis jeg bruger smbclient på min MDK-laptop, f.eks. med
smbclient //server/share -U username -n netbiosname -W workgroup
-så kan jeg forbinde uden problemer...

[4 timer senere...]

Øøøhh, nu har jeg genstartet min Windows (for Gud ved hvilken gang) og nu
ser det ud til at virke. (?)

Min smb.confs global del ser sådan ud:

[global]
   workgroup = TG351H
   netbios name = deathstar
   server string = Vores Server

   log file = /var/log/samba/log.%m
;   log level = 10
;  debug uid = yes
   max log size = 5000

   guest account = smbguest
   map to guest = bad user

   security = user
   smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
   encrypt passwords = yes        <------ Denne linie er ny
   include = /etc/samba/smb.conf.%m

   socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
   os level = 70
   preferred master = yes
   interfaces = eth0 lo           <------- Her er "lo" indsat
   bind interfaces only = yes
   dns proxy = no

   client code page = 850
   character set = ISO8859-1

Så har jeg lavet en explicit share for hver af os brugere, som skal bruge
serveren alternativt til at benytte den implicitte [homes] share.
Hver share er så begrænset til at have netop en "valid user"...

Det gør åbenbart en forskel om "encrypt passwords" er sat til yes eller helt
udeladt. Når den er udeladt og jeg kører testparm, siger den ellers at
"encrypt passwords = yes" - men så virker ingenting.

Tak for hjælpen til jer alle. ;-)

--
Mvh
Kenneth