Re: smb mount af win shares vil ikke blive rw...

On Sun, 14 Sep 2003 15:47:49 +0200
Asbjoern Grandt <asbjorn@xxxxxxxxxx> wrote:

> Jeg har to problemer med samba.
> Det ene er at jeg kun kan mounte windows shares som root, det er jeg
> ikke så glad for, men det er dog noget jeg kan leve med.
> Det andet er at når de er mountet, er det kun root der kan skrive til
> dem :-(
>
> Jeg er begynder når det drejer sig om Samba, så enhver hjælp er
> velkommen.

Klares let ved et hurtigt lille kig i man for smbmount:

<KLIP>
       uid=<arg>
              sets the uid that will own all files on the mounted
filesystem.  It may be spec­              ified as either a username or
a numeric uid.

       gid=<arg>
              sets the gid that will own all files on  the  mounted
filesystem.   It  may  be              specified as either a groupname
or a numeric gid.
<KLIP>

Dvs. du mounter en share ved at:

smbmount //server/share /mountpoint -o
username=SHAREUSER,password=SHAREPASSWD,uid=linux_bruger_ejer,gid=linux
_gruppe

(for at sætte rettigheder kan du evt. tilføje fmask=... osv - se "man
smbmount for detaljer)

Jeg håber det hjælper.

Med venlig hilsen,
Jesper K. Pedersen