Re: Hvordan slipper jeg nemmest af med gnome?

Jesper Lund skrev:

Jeg tror ikke det er smart bare at smide alle pakker væk der hedder
noget med gnome.

Hvorfor dog ikke, hvis man ikke har brug for dem.

> Måske nogen af de andre X ting du har, som ikke har
noget specielt at gøre med gnome depender på noget gnome noget
alligevel.

Hvis der er nogle afhængigheder, så skal `rpm` nok brokke sig. Det er derfor man bruger RPM og ikke bare »tar balls«.

Hvis du endelig vil det du snakker om, kan du gøre: rpm -qa | grep gnome
| xargs -n1 rpm -e --nodeps --force

Nej!

Hverken "--nodeps" eller "--force" er tilvalg man bør bruge på den måde. Og så kan `rpm` i øvrigt sagtens fjerne mere en én pakke ad gangen. En fornuftig afinstallering af pakker med »gnome« i navnet bør snarere ske på denne måde:

   rpm --query --all | grep gnome > at_slette
   rpm --erase $(cat at_slette)

Her vil `rpm` så temmelig sikkert brokke sig over uafklarede afhængigheder. Hvis de pakker der afhænger af gnome-pakkerne er nogle du ikke har brug for, så føj deres navne til "at_slette". Ellers fjerner du de gnome-pakker du alligevel har brug for fra "at_slette". Dernæst kører du kommandoen:

   rpm --erase $(cat at_slette)

igen. Hvis det går godt, så er opgaven løst. Og hvis der stadig er brok, så må du i gang med endnu en omgang redigering af "at_slette".

Jacob
--
»Great minds discuss ideas,
 Average minds discuss events,