Re: Skift af root password på Mandrake 9.1

Den Fri, 17 Oct 2003 23:22:12 +0200. skrev Andreas Bach Aaen:

> Jeg foretrækker at sætte mit sikkerhedsniveau til paranoid - og så
> derfra slække lidt på sikkerheden efterhånden som båndene skærer. Jeg
> foretrækker eet godt password frem for 10 dårlige, så konceptet med at
> alle skal skifte password hver n'te dag passer mig frygteligt dårligt.
> Især efter en god uges ferie, hvor root's password så er udløbet.
> Hvordan skifter jeg dette uden at reboote? "passwd root", kan jo kun
> køres af root, men jeg kan ikke logge ind med det gamle password. Jeg
> får en besked på at jeg skal skifte password, men "passwd" programmet
> [...]
Har du givet dig selv rettigheder med sudo? Jeg har altid oprettet en
konto med ret til at afvikle blandt andet telinit.

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.