Re: Raid til Redhat 9

Dem jeg har haft købt har også været rigtige raid controllere,
men det hjælper mig ikke meget når jeg så ikke kan få adgang
til det logiske drev der er oprettet som raid 1.
Jeg har haft adgang til at sætte raid op via raid interfacet
på de pågældende kort, men Redhat 9 kan bare ikke kende raid
controllerne, så jeg vil bare vide hvilke man med sikkerhed kan
finde under Redhat 9 installationen.

/Nis

Jesper Langkjær wrote:
Nu har jeg prøvet flere forskellige raid controllere, uden dog
at kunne bruge dem til noget.
"Noget" er en ny Redhat 9 installation fra cd-rom på 2 80GB harddiske
i et Raid 1. Det er for så vidt lige meget om det er ATA eller SATA,
bare den kan findes under Redhat 9 install.
Har senest prøvet med Adaptec 1210SA uden held, så nu vil jeg gerne
vide hvad der virker, uden at det koster 4000 kr.

Som jeg forstår det, så er de billige hardware-raid controllere ikke
mere bevendt end at man med (mindst!) lige så godt resultat kan bruge
software-RAID, altså blot benytte hardware-dimserne som almindelige
disk controllere og så lade Linux kernen om at håndtere RAID funktionen.

Hvis det er afgørende med sikkerheden med en RAID-funktion så vil jeg klart anbefale en "rigtige" RAID-controller. Som Henrik skriver så er de "billige" kun en controller med noget software til. Hvorimod på en "rigtige" controller ligger softwaren i controlleren i BIOS. DVS. at styresystemet ser disken (diskene) en disk og derfor er der ingen problemer.

Jeg vil klart anbefale dig at købe en hardware-raid controller.

/Jesper