Re: styring af ekstene enheder

On Sat, 22 Nov 2003 12:53:09 +0100
Frank Vestergaard Pedersen <sslug@xxxxxxxxxxxx> wrote:

> Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at starte, men jeg prøver
> her alligevel, da der sikker er nogle der kan hjælpe mig på rette
> spor!
>
> Jeg har et lille interesse projekt hvor jeg har nogle elektriske 24V
> følere som giver mig nogle signaler og ud fra disse signaler skal jeg
> styre nogle relæer. Her kunne jo så bare købe en eller anden kedelig
> PLC og så programmere den til at gøre det som den nu skal.
>
> Her kommer så spørgsmålet, kan man ikke få et eller andet som man kan
> putte i en linux pc, et pci kort, en usb ting, noget til seriel porten
> [...]

Jeg har lavet et lille linux projekt hvor jeg brugte 16 af disse
digitale output og input moduler
http://www.danbit.dk/produkter/0715.phtml
Modulerne har en serielport af typen RS485, hvor du i modsætning til
RS232 kan sætte flere enheder på med hver deres adresse.

Det er nok ikke den billigste løsning, men den virker - også uden man
skal bruge en masse tid på at få det til at virke.
Bemærk at du ud over styremodulerne modulerne sikkert også gerne vil
have et RS485<->RS232 modul, så kan du programmere som om det var en
almindelig serielport du snakkede med.

Mvh
Jesper K. Pedersen