Hvorfor stener min Mandrake (og hvorfor er SuSE dobbelt så hurtig)?

Jeg har lige fået ny PC (P4-2,6Ghz, 512 mb ram) og installeret
Mandrake 9.2 på den. Jeg troede at jeg ville være godt kørende, men
ak!

For det første går alting generelt langsommere end en tilsvarende
installation af SuSE 9.0 på samme maskine. Kmail, OOo, Konqueror
m.fl. bruger omkring dobbelt så lang tid på at starte som på SuSE. Det
er måske marginaler, men alligevle irriterende. Jeg gider ikke vente
på en terminal! :-/

For det andet sker det ind i mellem at maskinen stener. Eksempler:
Kuickshow er 20 sekunder om at åbne et foto på 115 KB, det tager nogle
gange næsten 20 sekunder at åbne mit home i Konqueror. Ind i mellem
oplever jeg også at uret i KDE holder op med at gå (det blinker ikke
længere i kolon-adskilleren). Det opstår periodisk og virker
tilfældigt.

Nogen bud på, hvorfor hvad der er galt og hvad jeg kan gøre?

Der er tale om en frisk standard-installation af Mandrake 9.2
"download edition" med KDE. Har installeret alle updates og i øvrigt
ikke pillet. Kan ikke finde hjælp i Mandrakes errata.

-j

--
Viden bliver ikke mindre af at blive delt - tværtimod!
http://www.akademiskopgavebank.dk

Follow ups