Re: Hvilken Distro?

Janus Sandsgaard wrote:

> Når først klienterne kører med Linux og KDE spiller valget af
> distribution måske ikke den store rolle for brugeren, der bare skal
> starte en webbrowser, en tekstbehandler etc.
>
> Men nårdu nu spørger til brugrevenlige distributioner, så vil jeg da
> bestemt fremhæve Mandrake og SuSE. Begge er meget rare at gå til med
> garfiske konfigurationsværktøjer til stort set alting. Især kan jeg
> godt lide Mandrakes smidige måde at håndtere installation og
> opdateringer over net.
Det vil jeg ikke betragte som "brugervenligt" men snarere som
"administratorvenligt". Men den administrator, hvis kompetence er
begænset til at klikke i et GUI, er på herrens mark, når de VIRKELIGE
udfordringer melder sig. Derfor foretrækker jeg personligt, at man i administrator-rollen har indsgit i og adgang til nem konfiguration i form af rettelser til tekstfiler med en simpel editor., og start/stop af services på grundlæggende niveau frem for panikløsningen - at genstarte systemet. Vi er fuldstændig enige om, at hvis brugeren kan browse og løse kontoropgaver uden problemer, er hun godt hjulpet af
f.eks. KDE - uanset distributionen.

MVH
Jon Svejgaard                  | ACE - UNIX/Linux Consultancy
mail: jon@xxxxxx               | DENMARK
http://www.ace.dk              | +45 5826 1799 / +45 4052 0799