Re: Hvilken Distro?

I sslug.teknik, skrev Jon Svejgaard:
>  Når jeg taler så varmt for den simple fremgangsmåde, skyldes det, at jeg
>  med noget der ligner voksende bekymring ser spørgsmål om det, jeg
>  opfatter som de basale ting ved Linux dukke op her på listen, og jeg
>  frygter, at GUI-vældet og de "selvkonfigurerende distributioner" er ved
>  at skabe et Linux-proletariat, med disse stærkt Windowslignende
>  holdninger til følge:
>
>  - skal man lave noget specielt, ansaffer man et program til det
>     ("specielt" tolkes i denne sammenhæng som noget man ikke lige kan
>     klikke sig til)
> [...]

Så du mener at hvis man ikke har lyst til at lære Linux/UNIX "the hard
way" så skulle man blive på Windows? Det er da en ædel holdning, men
den giver jeg dig ikke ret i. Jeg syntes det er fornemt at firmaer som
Mandrake og SuSE, KDE projektet og flere andre kommer tættere og tættere
på noget der er 3-klik og kør. Dette gør en migrering for windows
brugere meget nemmere og jeg har endnu ikke set ( på Mandrake ) at det
begrænser mine muligheder for at tage fat i kommandolinien og gøre hvad
jeg har lyst til med maskinen. Hvorfor skal folk tvinges til denne
"simple" måde, hvis de ikke har lyst til det? Det er i al fald ikke min
opgave at fortælle det til dem.

At en Linux-distribution er windows-lignende, er jo stadig kun set fra
en slutbrugers øjne, set fra en der er systemadministrator, så plejer
det ene linux-system at ligne det andet til forveksling. ( Og her burde
Slackware have på puklen, fordi det netop skiller sig ud fra Debian,
Mandrake, SuSE og Red Hat ).

--
./Jesper Krogh, jesper@xxxxxxxx
Jabber ID: jesper@xxxxxxxxxxxx