Re: Group permission virker ikke

Flemming Bjerke wrote:
> [...]
> mysql. Gruppen mysql har skrive og læseadgang til filen adres.frm (et
>  backup-dump fra mysql-database). Alligevel nægtes bjerke adgang til
>  adres.frm:
>
> ------------------
>
> bjerke$ groups bjerke bjerke : users mysql bjerke$ ls -l totalt 36
> -rw-rw----    1 mysql    mysql        8922 2003-12-18 15:46 adres.frm
>  bjerke$ cp adres.frm aa cp: kan ikke åbne adres.frm til læsning:
> Adgang nægtet $ less adres.frm adres.frm: Adgang nægtet

> Skæg nok, hvis jeg giver alle læse adgang, går det fint nok med at
Bjerke har users som primær, og mysql som sekundær gruppe, ikke? Så skal
han skifte til den sekundære gruppe foraat få lov.  Kommandoen udføres
med grupperettigheder for users, ikke for mysql og users har ikke lov til at læse filen. Når dui giver "other" læsettigheder virker det selvfølgelig. Så ophæves berænsningen, der er sat af permissions på filen for gruppen users (og alle aandre).

Læs manualsiden for newgrp.

MVH
Jon Svejgaard                  | ACE - UNIX/Linux Consultancy
mail: jon@xxxxxx               | DENMARK
http://www.ace.dk              | +45 5826 1799 / +45 4052 0799