Re: Harddiskes dataholdbarhed?

Mon, 29 Dec 2003 18:53:08 +0100, Johnny Ernst Nielsen <johnny.ernst.nielsen@xxxxxxxxxx> skrev:

God aften,

dette er rimeligvis noget off-topic, men jeg har ledt i mange timer
uden at finde noget. Folk herinde plejer at være vidende.

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde imformationer om hvor længe
data skrevet på en almindelig magnetisk harddisk kan holde sig
læsbar?

Jeg har fundet masser om CDer, DVDer, disketter, MO-skiver, og den
slags, men intet om almindelige magnetiske harddiske. Ikke engang på
diverse harddiskproducenters hjemmesider.

De fleste produceter oplyser en MTBF = Mean Time Between Failures; altså i hvor lang tid en disk forbliver pålidelig set som et gennemsnit at en productions serie. læs evt. mere på StorageReview.com : http://www.storagereview.com/php/tiki/tiki-index.php?page=MTBF Husk også på at der kan være betydelig forskel på om det er en disk fra en server serie eller en til desktop brug. Her er det især driftstid i forhold til disk-aktiv-tid, der adskiller sig fra serie til serie. Jeg erindre at være stødt på et Data-lifetime begreb engang, der dækker over hvor lang tid efter skrivning data stadig kan læses fejlfrit, men jeg kan desværre ikke huske hvor. :(

--
Med venlig hilsen
/Zmit/