Re: Ny hardisk men ingen /dev/hda. Hvordan oprettes nye devices i mandrake 9.2

On Mon, Feb 02, 2004 at 09:16:47 -0500, Esben Jannik Bjerrum wrote:
> Jumperen er sat til master, mens cdrom er sat til slave. Jeg er ikke klar
> over hvilken pos. på kabel de skal have, men af praktiske årsager er
> cdrom for enden, mens harddisk er på stikket i midten.

1)
Findes alle /dev/hdX ikke ?
De er der normalt undtagen man efterfølgende sletter dem.
Ellers kan de oprettes med "makedev", se device numnre
i /usr/src/linux/Documentation/devices.txt
(kerne kildetekst skal istalleres)

Finder Linux kernen slet ikke IDE controller og harddiske
ved opstart?
se evt i /var/log/messages hvad der står

Måske problemet er at IDE controlleren ikke genkendes?

2)
Hvis problemet er at harddiskken ikke detekteres
så er problemet vel ikke at /dev/hda ikke findes,
men at der ikke er tilknyttet noget til dette.
Prøv at tage cdrom fra og se om harddisk så findes .

--
mvh Frank Damgaard  |