Tegntabeller, codepage, UTF-8, osv.

Jeg er lidt forvirret mht. hvordan jeg skal sætte de rigtige tegntabeller op
på min server.

Jeg har en Fedora installeret.

Hvis nogen vil forklare helt basalt hvordan det hænger sammen vil jeg være
meget glad.
Er det tegntabel til selve systemet og hænger det sammen med keyboardlayout?

Hvis jeg laver en "echo $LANG" får jeg en_US.UTF-8. Hvordan kan det være når
jeg har valgt dansk tegntabel under installationen? jeg har ikke problemer
med at skrive æøåÆØÅ.
Men bør den ikke ændres til en af de nedenstående her:
en_DK
en_DK.ISO-8859-1
en_DK.UTF-8

Jeg har vrøvl med min Samba 3.0.1 der ikke vil spille sammen med de
clientfiler fra min gamle samba 2 installation med æøåÆØÅ i. æøåÆØÅ bliver
lavet til firkanter og meget andet.
Hvordan kan det være når jeg godt kan lave, oprette og kopiere filer med
æøåÆØÅ i fra og til samba?
Så vidt jeg ved er Samba 3 som default kørende med UTF-8 er det korrekt?
skal jeg hen og ændre på det eller er det andet jeg skal tilpasse til UTF-8?
Hvad er den bedste og nemmeste løsning at administrere så jeg ikke kommer ud
for en masse bøvl med de danske tegn?

--
M.v.h. Peter Andersen.