Re: Banalt? spørgsmål ang. proces, der starter ny proces

Thu, 12 Feb 2004 11:35:43 +0100, Henrik Bork Steffensen <hbs@xxxxxxxxxxxxxxxxx> skrev:

Michael Schmidt wrote:

Hej
Bruger ret ofte at starte et program/applikation fra en x-term.
Kan jeg på nogen måde få x-termen til at dø når den app. den starter er kommet igang?

Eks.:
Jeg har en x-term kørende til at lede filsystemet igennem efter en fil, der skal rettes i. Når den er fundet copy-paster jeg den ind efter f.eks. et kald til nedit:

 ]# nedit sti/til/min/fil.conf

Så kan jeg i ro og mag smadre opsætningen af et velfungerende program :)
Her efter vil jeg gerne af med x-termen, men hvis jeg lukker den dør dens børn også.
-Og det er llige det jeg ønsker at undgå, men hvordan?

Hej Michael,
Det kan gøres med: disown -h

f.eks:
 >nedit fil/som/skal.rettes &
 >disown -h nedit
 >exit

trap burde også være en mulighed.

disown uden options lader til at opfylde mit ønske.
Så vender x-termen tilbage til normal efter komandoafgivelse.
Hvor er det dog smart og nemt (når man har fundet ud af hvordan :)

PS.: En lille note i relation til mit spørgsmål.
Da jeg for snart længe siden ville prøve Linux og først installerede RH7.0, siden Corel 1.0 og så opgav en tid fordi Redhat'en krævede for meget configuration før jeg var ordentligt igang og Corel'en fordi jeg ikke vidste der fandtes andre pakke systemer end RPM -og alle de rpm-pakker jeg havdet hentet ikke ville installere *Dough*. Så levede jeg med windows98 i en tid og tilmeldte mig så til sslug nyheds-server og blev langsomt men sikkert gjort opmærksom og guidet mod lyset :) Blev anbefalet at prøve Mandrake, da den var den mest grafiske og dermed lettest at vende sig til når man kom fra windows.

Og nu til essensen af denne smøre: Jeg har været -og er stadig- glad for grafiske værktøjer men oplever at jeg laver mere og mere i en x-term, da det simpelthen går hurtigere og at jeg kan klare mange flere ting i færre tempi eller samtidigt.

--
Med venlig hilsen
/Zmit/