Re: OT: win xp hd emigration

On Sun, Mar 14, 2004 at 10:08:37PM +0100, Torben Andersen wrote:
> Jeg håber, at I vil tilgive mig for lidt bevidst OT, men jeg ved ikke
> hvor jeg eller skal henvende mig.
> Mine forældres HD synger på sidste vers. De kører Win XP med NTFS som
> filsystem. Istedet for at køre installationen forfra med alt fra windows
> til obskure bridgeprogrammer, vil jeg gerne have respons på følgende
> metodik:
> 1) Put den nye HD i som slave
> 2) Formater og kopierer fil for fil over.
> 3) Tag den gamle HD ud og sæt den nye til master
> 4) Med win xp cd kør en "recovery console" og kør "fixmbr.exe".
> [...]

Såfremt der kun er 1 partition på harddisken kan du gøre følgende:

1. Sørg for at begge harddiske sidder i maskinen. (Jeg påregner den nye
som hda og den gamle som hdb, tilpas så det passer til dit system)
2. Boot en knoppix
3. Brug cfdisk til at oprette en partition på den nye disk
4. Kør "dd if=/dev/hdb1 of=/dev/hda1"
5. Brug ntfsresize til at få NTFS filsystemet til at fylde partitionen
på den nye disk helt ud såfremt den nye disk er større end den gamle.
6. Boot din XP CD i en recovery console og kør fixmbr og fixboot.

--
Anders
PGPKey: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0x8BFECB41