Re: Mencoder jog bredformat

Tomas Pedersen wrote:
> Jeg har prøvet at encode en dvd med mencoder, men 16:9 format
> bliver forvrænget til 4:3 ser det ud til. Hvordan får man
> billedet til at forblive i bredformat?

Formatet på DVDer er altid 720x480 som så bagefter scales
til det format der vises på skærmen.

Kører du mplayer udskriver den f.eks.:

:
Movie-Aspect is 1.78:1 - prescaling to correct movie aspect.
VO: [xv] 720x480 => 854x480 Planar YV12
:

Dvs. skal du encode filmen så den bliver afspillet med korrekt
aspekt ratio, skal du rescale den så den har dette 1.78 aspekt ratio,
f.eks. scale den til 423x240, der er halvdelen af 854x480.

Så vidt jeg husker skal du addere -vf scale=423:240 til kommando
linien. Der er flere options for f.eks. at specificere algoritme
der skal scales med osv. Se man siden.

--
  Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk