Re: Check om blank CD'er er klar?

Mandag 19 april 2004 12:23 kvad Jesper Honig Spring:
> Hej SSLUG'ere
>
> Paa min linuxbox tages der ugentligt automatisk backup af mine
> data. Disse data bliver automatisk braendt paa en CD'er og der
> bliver sendt en email med resultatet af backup processen.
>
> Mit problem er, at jeg ikke lige kan detektere om der er en CD'er i
> drevet - altsaa om jeg har glemt det. Saa ville jeg jo gerne sende
> en email, hvori der staar at backup'en fejlede. Saa, er der nogen,
> som kan hjaelpe med, hvordan jeg i et script kan detektere om der
> er en CD'er i drevet?
>
> Mange hilsner,

> [...]

God dag Jesper,

følgende virker for mig i et skript jeg bruger til at lave
sikkerhedskopier...

---o---

touch /tmp/sikkerhedskopi.iso;
cdrecord -vv -dummy -nofix speed=1 dev="$DEVICE" \
-data /tmp/sikkerhedskopi.iso \
2>/dev/stdout | tee /tmp/sikkerhedskopi.tjekmedie;

#Kontrollér at der er puttet en brugbar CD i CD-skriveren.
if test "$(sed '/cdrecord: No disk [/] Wrong disk!/!d' \
/tmp/sikkerhedskopi.tjekmedie)" != ""; then
	echo "Kunne ikke finde en skrivbar CD i CD-skriveren"
	exit 0;
fi

---o---

Kørslen af cdrecord med ovenstående parametre tager op mod 20
sekunder.
Det ser ud til at kunne detektere om CD-drevet er tomt, om der er en
type CD i som drevet ikke kan håndtere, og om CDen er lagt i forkert
(på hovedet). Men det kan ikke skelne mellem disse ting - det kan
blot finde ud af at noget er galt.
Hvis der er en skive i drevet og skiven ligger rigtigt og drevet kan
håndtere skivetypen, så fortsætter skriptet.

Efter ovenstående kontrol bør du prøve at se om du kan mounte CDen.
Kan du det er den også gal, da du som hovedregel ikke kan skrive på
en CD-ROM der allerede ER skrevet.

Det skulle ikke undre mig om der er både smartere og hurtigere måder
at gøre det på, men ovenstående virker.

Hilsen Johnny :o)