Re: SPF spam-protection - erfaringer ?

On Tue, Apr 27, 2004 at 11:05:52AM +0200, Claus Alboege wrote:
> [...]

[klip]

> Det er ikke tale om SPF i dette tilfaelde, det var udelukkende for
> at illustrere problemerne ved at begynde at benytte ressourcer til
> noget, de ikke oprindeligt er tiltaenkt, og hvilke konsekvenser det kan
> faa for folk, der benytter dem i den oprindelige hensigt - om det saa er
> i form af TXT RR eller port 70.

Så er det en dårlig sammenligning, for SPF er ikke så stor en ændring

> Det drejer sig ikke om dig som enkelt person og hvad du goer med din
> email, det drejer sig om SPF som helhed og de komplikationer, det
> medfoerer.

Det medfører jo kun komplikationer for mig. At jeg slår det til, for dig
er det jo ligegyldigt.

> Oeh, http://spf.pobox.com/ :)

>   http://cr.yp.to/proto/verp.txt

> Se link nedenfor.

> Det er jo netop ikke en lille aendring. Hele traaden startede med at du
> anbefalede folk ikke at laese JdeBP's dokument om problemerne med SPF -
> laeste du ikke det hele selv?

Jo det gjorde jeg, men jeg synes at mange af hans kritikpunkter var
var dårlige, fx. det med TXT records og den med verisign, den er direkte
latterlig.

> Hvis du har tid vil jeg anbefale dig at laese foelgende traad:
>
>   http://marc.theaimsgroup.com/?l=qmail&m=107599634625118&w=2
>
> Jeg ser ingen fornuft i at vi gentager alt, hvad der er blevet sagt
> adskillige gange foer. Vi kan fortsaette denne traad, naar alle
> fremsatte problemer omkring SPF er loest - paa en fornuftig maade :)

Jamen, de er jo netop ikke problemer når vi ved at der sker en ændring.
Og specielt ikke når det er noget jeg vælger at gøre for min email.

JonB