Re: SuSE 9.1 spørgsmål

Torben Sørensen wrote:

> Hej folks
>
> Jeg har installeret en SuSE 9.1 og lige et par spørgsmål.
>
> 1. Hvordan opsætter man ét netkort til at have flere ip adr. (192.168.1.2
> + 192.168.1.3 + 192.168.1.4)
Du går ind i Yast2 på netkortet og vælger at rette det.
Under advanceret kan du nu oprette virtuelle netværk

> 2. Efter installation (første gang) opdaterede jeg SuSE med YOU og
> derefter kunne jeg ikke boote maskinen... der kom en masse dma/bad (tror
> jeg - jeg kunne ikke læse det fordi de gik så hurtigt)... Jeg har derfor
> installeret SuSE igen men denne gang ikke opdateret den kernel version som
> ellers er en security patch... er det kun mig der har oplevet det?
Hvis du installerede på /dev/hda2 med reiserfs kunne du (med lidt held):
Boote fra CD med rescue-boot
køre:
mount -t reiserfs /dev/hda2 /mnt
chroot /mnt
startx
Start Yast
Kør en ny online opdatering.
exitte dig ud af det hele eller slutte med
reboot -n

> 3. Vi har en bogholder der skal vedlige holde brugere og er ikke en ferm
> *NIX bruger.... findes der noget grafisk til opætning af samba brugere (fx
> når der oprettes en ny bruger oprettes denne samtidig som samba bruger)?

Man skal være root for at administrere brugere. Det betyder at vedkommende
skal have root-password (men når han i forvejen har pengene går det måske
også;-)
smbpasswd brugernavn
osv.
kan jo gentages med pil-op
ellers kan du lave et lille script som tager input med, og opretter
brugeren. I et script kan man sætte password med det samme.

Der er også mulgt (men har ikke selv prøvet det) at lade samba bruge
unix-passwd eller - hvis det skal være helt fint - at køre en ldap-server
(det er kanonen - har du kun gråspurve så spar ulejligheden).