SV: Licenspolitikker, priser og kvalitet af Suse + Mandr ake?

> Hej Sslug'ere
> En af mine kammerater havde lyst til at afprøve Linux, og jeg
> anbefalede
> ham at kigge på Mandrake eller Suse, da brugervenligheden i
> disse har et
> godt ry. Jeg tjekkede selv lige deres hjemmesider, og stor var min
> forbavselse da jeg så dollar-tegn og grimme ord som "buy" og
> "licenses"
> over det hele.
>
> Findes der ikke længere gratis-versioner af disse distributioner?
> Hvis der gør, hvor gode er de i forhold til de købte?
> [...]

For SuSE's (Novell) vedkommende vedrører licensen først og fremmest brugen
af
Enterprise versionerne, samt mulighed for patchning af disse.

Minder i høj grad som Sun Spectrum licenser.

Jeg har konstateret at der ikke er den store forskel i prissætningen når man

ser på Sun og SuSE.
Det eneste der er relevant her er at Sun Sparc platformen er rablende dyr og
at
Sun Solaris til Intel har problemer med Oracle-certificeringen til 9.2 og
10g.

Dette problem har SuSE ikke, og det var grunden til at SuSE blev valgt for 2
år siden.

/Frank