RE: shutdown -a virker ikke

Hej.
Jeg har ikke kunne svare på denne mail på den almindelige måde,
da jeg ikke har kunne få mozilla mail til at bruge smtp serveren.
Derfor sender jeg den via min webmail.

Original besked:
>Hej
>Kan ikke få min almindelige bruger til at udføre
>
> ]$ shutdown -ah now
>
>Hvilket format skal "en bruger per linje" i shutdown.allow have?

/sbin/shutdown skal køres af root! Ellers duer den ikke.
I /etc/inittab kan man sætte den til at køre en kommando når "de magiske
taster ctr alt del" tastes. Den kommando køres af root.
Derudover kan man sætte sit acpi til at køre kommandoen, som root, når power
knappen trykkes.

Hvis en normal bruger skal køre shutdown, så vil jeg anbefale dig at kigge
på
sudo (8).

Formatet i /etc/shutdown.allow er èn bruger pr. linje:
bruger0
bruger1
brugerx

Med venlig hilsen